Ett steg närmare luften!

Äntligen, äntligen är jag ett steg närmare svenskt certifikat. Jag har varit på en läkarundersökning
"kliv upp på en stol, kliv ner, titta här: du ser ju ingenting, ta på dig glasögonen nu ser du ju! peta dig på näsan. betala 900 kr iväg med dig" ungefär. det tog en kvart från att jag öppnade dörren till mottagningen tills jag satt i bilen igen. snacka bra timpenning för honom! och jag har skickat lite personuppgifter till svenska fallskärmsförbundet och nu ska dom skicka ett mejl till mig och jag ska bli fattigare, sen så! 
i helgen var det tänkt att jag skulleut till flyfältet för att hämta upp min nypackade rigg (med nypackad menas att reservfallskärmen blivit ompackad, den måste packas om var sjätte månad av en certifierad reservpackare eller varje gång den blivit använd och man använder den ju bara i nödfall om det är något fel på den vanliga. Rigg är hela "ryggsäcken" som innehåller både den vanliga fallskärmen och reserven. den vanliga kallar jag för Main.) men eftersom hoppningen är inställd pga något flygplanstrubbel så skippar jag det. lika bra det eftersom jag vaknade med huvudvärk och halsont idag. vi satsar på nästa vecka innan jag börjar jobba istället!
 
jag är lite extra nervös inför att börja hoppa nu eftersom det var så länge sen jag hoppade och för att nyligen så omkom en vän och mentor till mig i en olycka. det som gör att den olyckan inte oroar mig mer än den gör är att det var en typ av formationshopp som jag INTE gör. Han som omkom var världsmästare i skärmflygning (altså när man för formationer med fallskärmarna ute. de formationshopp jag gör är ju innan man vecklat ut fallskärmen) och jag har varit på flera av hans kurser i flygning, men han har aldrig lyckats peppa mig till att vilja vara nära andras öppna fallskärmar. det här är sånt han höll på med:
 
 
min vän är den med brittiska flaggan på hjälmen. det dom gör att göra en föutbestämd radda formationer, dom krokar i foten i varandras linor och får en poäng för varje gång dom krokat i på rätt ställe. fruktansvärt farligt om man inte vet vad man gör. risken är ju att man trasslar in sig i varnadras skärm och linor, och har man redig otur så kan man inte få loss sig från det och inte heller fälla ut sin reserv om man skulle behöva det. på engelska kallas den olyckan canopy collision eller canopy entanglement. jag vet inte riktigt hur man säger här, men det skrämmer mig något oerhört och jag avskyr när andra hoppare är för nära mig under skärmen.
 

Kommentera här: